Malesia ja kristinusko

Nämä malaijikristityt kokoontuvat salaa, verhot tiukasti ikkunan eteen vedettyinä, jotta naapurit eivät saa tietää heidän kokoontumisensa syytä.

Neljän suomalaiskristityn pidätykset Malesiassa evankelioinnista epäiltyinä ovat nousseet Suomessa sekulaarinkin median otsikoihin ja herättäneet mielenkiintoa kristinuskon ja kristittyjen asemasta maassa. Millaista siis on olla kristitty Malesiassa?

Vaikka Malesia on muslimienemmistöinen maa, kristittyjen on mahdollista kokoontua melko vapaasti – kunhan he eivät ole malaijeja.

Malesiassa on kolme pääasiallista etnistä ryhmää: malaijit (60%), kiinalaiset (20%) ja alkuperäiskansat. Malaijeilla on suurimpana ryhmänä myös eniten valtaa, ja heidän odotetaan olevan muslimeja. Suurin osa Malesian kristityistä on taustaltaan kiinalaisia tai alkuperäiskansoihin kuuluvia, mutta malaijikristittyjen määrä on kasvussa.

Malesiassa on joitakin suuria kristillisiä kirkkoja, mutta rakennuslupia uusille kirkoille on toisinaan vaikea saada. Maassa toimii avoimesti mandariinikiinan-, tamilin- ja englanninkielisiä seurakuntia, mutta ei malaijinkielisiä.

Malaijikristittyjen seurakunnat kokoontuvat salaa, sillä malaijin on laitonta kääntyä kristityksi. Kristinuskoon kääntymisestä kiinni jääneet voidaan viedä ”uudelleenkoulutuskeskuksiin”, joissa propagandan ja kidutuksen avulla heidät pyritään pakottamaan palaamaan islamiin.

Pieni joukko malaijikristittyjä käy myös ei-malaijinkielisissä seurakunnissa, mutta he pitävät taustansa salassa, sillä heidän läsnäolostaan voi koitua seurakunnalle ongelmia.

Kristinuskoon kääntymisensä vuoksi uudelleenkoulutuskeskuksessa kidutettu ”Jon” on repinyt tekstin irti Raamattunsa kannesta, jotta kukaan ei tietäisi, mitä hänellä on kädessään.

Helmikuussa 2017 Malesiassa siepattiin keskellä päivää julkiselta paikalta pastori Raymond Koh ja hän on edelleen kadoksissa. Vaikka tapahtuneella oli runsaasti silminnäkijöitä, poliisit eivät aluksi suostuneet kirjaamaan häntä kadonneeksi henkilöksi, joka on herättänyt epäilyjä viranomaisten osuudesta asiaan. Sieppauksen tutkinta ei ole juuri edennyt ja sen sijaan, että viranomaiset olisivat tutkineet pastorin katoamista, häntä alettiin syyttää malaijien evankelioimisesta. Pastori Kohia syytetään rikoslain 298(A) nojalla, jossa rangaistavaksi on määritelty ”epäharmonian aiheuttaminen, epäyhtenäisyys tai vihanpito, viha tai pahantahtoisuus”, josta myös pidätettyjä suomalaisia epäillään.

Kansainväliset Marttyyrien Ääni -toimistot tukevat Malesian kristittyjä varustamalla eturintaman evankelistoja, antamalla opetusta ja ylläpitämällä turvataloja, joissa kristinuskoon kääntyneet voivat tarvittaessa asua.

Lähde: Marttyyrien Ääni, Christian Solidarity Worldwide, CIA World Factbook