Jeesus ja aviorikoksen tehnyt nainen Kiinan kommunistisen puolueen mukaan

Giovanni Francesco Barbierin (1591-1666) maalaus “Kristus ja aviorikoksen tehnyt nainen“.

Kiina on vääristänyt Johanneksen evankeliumin luvussa 8 kerrotun tarinan aviorikoksen tehneestä naisesta, joka tuotiin Jeesuksen eteen. Vääristellyn kertomuksen mukaan Jeesus odotti fariseusten poistuvan ja kivitti sitten naisen itse.

Jokainen kristitty tuntee tämän tarinan. Se kerrotaan Johanneksen evankeliumissa 8:3-11. ”Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle ja sanoivat Jeesukselle: ’Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä. Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?’ Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan. Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: ’Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä’. Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan. Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään. Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: ’Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?’ Hän vastasi: ’Herra, ei kukaan’. Niin Jeesus sanoi hänelle: ’En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee’.”

Se on vahva kertomus armosta ja anteeksiannosta. Jeesus ei hyväksy syntiä, mutta antaa jumalallisella valtuudellaan syntiselle anteeksi. Kiinan kommunistinen puolue sen sijaan ei tunne armoa ja anteeksiantoa.

Kiinan viranomaiset ovat jo aiemmin kertoneet aikovansa ”kiinalaistaa” Raamatun, ja tämä saattaa olla esimakua siitä. Vääristelty tarina julkaistiin toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien “ammatillisen etiikan ja lain” kurssin materiaaleissa.

Kiinalaistettu versio tapahtumista kuuluu näin: ”Ihmisjoukko halusi kivittää naisen kuoliaaksi lain mukaan. Mutta Jeesus sanoi: ’Heittäköön ensimmäisen kiven se teistä, joka ei ole koskaan syntiä tehnyt.’ Tämän kuultuaan he poistuivat paikalta yksi kerrallaan. Kun joukkio oli mennyt pois, Jeesus kivitti syntisen kuoliaaksi sanoen: ’Minäkin olen syntinen. Mutta jos lain toteutumista voisivat valvoa vain synnittömät, laki olisi kuollut.’”

Kyse on kuitenkin muustakin, kuin Raamatun kertomuksen vääristelystä. Pääasiallinen tarkoitus ei ole antaa Jeesuksesta kielteistä kuvaa, vaan kyse on Kiinan kommunistisesta puolueesta itsestään. Monet Kiinan kommunistisen puolueen virkailijat, tuomarit ja poliisit tiedetään korruptoituneiksi. Tämä kertomus opettaa, että heitä tulee silti totella. Jos ”syntiset” eivät saisi ”valvoa lain toteutumista”, “laki olisi kuollut”.

Kiinalaisille opiskelijoille opetetaan, että laki ja Puolue ovat hyviä ja tahrattomia, mutta sitä edustavat erehtyväiset ihmiset.

Vaikka viranomaiset siis olisivat korruptoituneita, heidän päätöksensä pitää hyväksyä, sillä olivatpa he rehellisiä tai korruptoituneita, he edustavat Puoluetta, eikä Puolueen säätämiä lakeja saa koskaan kyseenalaistaa.

Jeesuksen hyödyntäminen Kiinan kommunistisen puolueen propagandan edistämiseksi on herjausta ja kristittyjä loukkaavaa. Voimme silti odottaa lisää vastaavan kaltaista vääristelyä, kun Raamattua ryhdytään asteittain ”kiinalaistamaan”.

Lähteet: Bitter Winter, UCAnews