Your Cart

Kiinalaisen pastorin vetoomus kristillisen uskon puolesta


Kiinan Zhuyangin seurakunta rukoilee tuhotun kirkkonsa raunioilla 22.5.2016.

Kirkon johtajia kaikkialla maailmassa pyydetään allekirjoittamaan toisinajattelevan kiinalaisen pastorin vetoomus

Seurakuntien pyhäköt peitetään lipuilla ja johtajien valokuvilla. Kymmenen käskyä muutetaan. Raamatut käännetään uudelleen, kun valtion kirkon johtajat korostavat tarvetta irrottaa kristinusko ”vieraan kulttuurin vankeudesta”. Nämä ovat hälyttäviä tietoja tämän päivän Kiinasta. Monen kiinalaisen tutkijan mukaan tämä ei ole paluuta kulttuurivallankumouksen aikaan vaan paljon kauemmas.

”Aseta 1930-luvun saksalaisten kirkkojen ja vuoden 2019 kiinalaisten kirkkojen kuvat vierekkäin.  Vertaa johtajien ja viranomaisten puheita. Yhteneväisyydet ovat silmiinpistäviä, ” sanoo pastori Eric Foley, Korean Marttyyrien Ääni -järjestön johtaja. ”XI Jinping kutsuu sitä kristillisyyden ja muiden uskontojen puhdistamiseksi vieraista kulttuureista. Hitler kutsui sitä natsismiksi. Molemmat lupasivat uskonnonvapautta niille, jotka ripustaisivat kansalliset liput ja johtajien muotokuvat kirkkoihinsa. Molemmat syyttivät erimieltä olevia siitä, että he pyrkivät horjuttamaan valtiota.”

”Ajattele Stalinia ja Hitleriä, älä Maoa” sanoo pastori Bob Fu, China Aidin perustaja ja johtaja. ”Kiina ottaa esimerkkiä 1930-luvun totalitarismista. Aiemmin valtion pyrkimys oli tuhota kristillisyys. Nyt kaikki voimavarat käytetään kristillisyyden ja muiden uskontojen moraalisten arvojen valjastamiseksi kommunistisen puolueen aatteen edistämiseksi.” 

Foley ja Fu näkevät yhteneväisyyksiä molempina aikakausina sekä valtioiden toimenpiteissä että kristittyihin kohdistuneissa vastatoimissa. He haastavat kirkon johtajia kaikkialla maailmassa seisomaan kiinalaisten kristittyjen toisinajattelijoiden rinnalla ja tarjoamaan tukea, jota heidän saksalaiset ja venäläiset kanssakärsijänsä eivät aikanaan saaneet: solidaarisuutta ja maailmanlaajuista teologista tukea. 

”Internet ei ollut käytössä, kun Saksan Tunnustuskirkko kirjoitti Barmenin teologisen julistuksen vastalauseena Hitlerin yritykselle määritellä kristillisyys uudestaan”, Foley sanoo. ”Tänään Barmenin julistus ja sen allekirjoittajat ovat arvostettuja. Mutta aikanaan heidät leikattiin Kristuksen maailmanlaajuisesta ruumiista ja pakotettiin kärsimään todistuksensa tähden, kun Tunnustuskirkko murskattiin.”

Sen tähden Foley ja Fu kehottavat kristittyjä johtajia kaikkialla maailmassa allekirjoittamaan vetoomuksen uskonnonvapaudesta. Vetoomuksen on laatinut entinen oikeustieteen professori ja kiinalaisen Chengdu Early Rain seurakunnan pastori, Wang Yi, joka on parhaillaan vankilassa. Vetoomus, joka on nimetty ”Pastoreiden Yhteinen Julkilausuma: Julistus Kristillisen Uskon Puolesta”, (A Joint Statement by Pastors: A Declaration for the Sake of the Christian Faith), on alun perin julkaistu vuoden 2018 syyskuussa 439 kiinalaisen pastorin allekirjoittamana. 

”Pastori Wang ja Early Rain seurakunta olivat asiakirjan laatijoina vastuussa pastoreiden allekirjoitusten keräämisestä, ” Fu kertoo. ”Nyt pastori Wang Yi ja Early Rain seurakunnan johtajat ovat vankilassa ja monet allekirjoittaneet pastorit kohtaavat samanlaisia vaikeuksia kuin he. Nyt meidän, kristittyjen johtajien eri puolilla maailmaa, on jatkettava heidän aloittamaansa tehtävää. Meidän tulee lausua maailmanlaajuisesti ”aamen” siihen, että kristinusko, jonka takia he nyt kärsivät, on se usko, ’joka pyhille on kertakaikkisesti annettu’” 

Wang Yin laatima ja kiinalaisten pastoreiden allekirjoittama julistus sisältää neljä julkilausumaa:

  1. Kiinan kristilliset kirkot uskovat varauksetta, että Raamattu on Jumalan Sana ja Ilmestys. Se on oikeudenmukaisuuden, etiikan ja pelastuksen lähde ja lopullinen auktoriteetti.
  2. Kiinan kristilliset kirkot kulkevat määrätietoisesti Kristuksen ristin tietä ja ovat enemmän kuin innokkaita seuraamaan aikaisempia pyhien sukupolvia, jotka joutuivat kärsimään ja kokemaan marttyyrikuoleman uskonsa vuoksi.
  3. Kiinan kristilliset kirkot ovat valmiit olemaan kuuliaisia Jumalan asettamalle virkavallalle. Ne kunnioittavat hallituksen määräysvaltaa yhteiskunnan ja ihmisten johtamiseksi.
  4. Kaikkien Kristukselle kuuluvien kiinalaisten seurakuntien tulee pitää kiinni periaatteesta, että kirkko ja valtio toimivat erillään ja yksin Kristus on seurakunnan pää.  

Yksityiskohtainen julistus ja allekirjoitusmahdollisuus löytyy osoitteessa www.chinadeclaration.com. Julistuksen on laatinut Korean Marttyyrien Ääni ja China Aid. Pastorit ja seurakuntien johtajat voivat lisätä oman nimensä jo allekirjoittaneiden 439 kiinalaisen pastorin joukkoon maaliskuun loppuun mennessä. Vetoomuksen allekirjoittajia pyydetään mainitsemaan tehtävänsä, oman seurakunnan nimen sekä sähköpostiosoitteensa. Korean Marttyyrien Ääni ja China Aid tarkistavat kunkin allekirjoituksen ja luovuttavat allekirjoitetun asiakirjan Kiinan suurlähetystössä Soulissa.

”On tärkeää ottaa huomioon, että julkilausuma on otsikoitu ”Julistus Kristillisen Uskon Puolesta”,” Foley huomauttaa. ”Kyseessä on enemmän kuin pelkästään Kiina. Kyseessä on kristillinen usko. Hyökkäys kristillistä uskoa vastaan missä tahansa ja milloin tahansa on hyökkäys kristillistä uskoa vastaan kaikkialla ja kaikkina aikoina.”

 ”439 kiinalaista pastoria allekirjoittivat tämän julistuksen”, Fu sanoo. ”Me pyydämme Herralta, että jokainen allekirjoitus tuottaisi satakertaisen sadon. Se tarkoittaa, että 43 900 pastoria ja johtajaa eri puolilla maailmaa ovat riittävän rohkeita allekirjoittamaan asiakirja tukeakseen kärsiviä pastoreita Kiinassa.”

Lisätietoja:

Aki Miettinen, Marttyyrien ääni ry:n hallituksen puheenjohtaja

050 321 1662, aki.miettinen@vomfinland.fi

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print